EĞİTİM
Ders Detayı
ELE707 - Elektromanyetik Uyumluluk
2025-2026 Güz dönemi bilgileri
Ders bu dönem açık değil
ELE707 - Elektromanyetik Uyumluluk
| Program | Teorik saat | Uygulamalı saat | Yerel kredi | AKTS kredisi |
| Doktora | 3 | 0 | 3 | 10 |
| Zorunluluk | : | Seçmeli |
| Önkoşul ders(ler) | : | - |
| Eşzamanlı ders(ler) | : | - |
| Veriliş biçimi | : | Yüz yüze |
| Öğrenme ve öğretme teknikleri | : | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Alan Gezisi, Sorun/Problem Çözme |
| Dersin amacı | : | Dersin amacı, Elektromanyetik Uyumluluk (EMU) kavramlarını vermek ve elektromanyetik uyumlu sistem ve devrelerin tasarımı için gerekli yöntem ve stratejileri öğretmektir. |
| Dersin öğrenme çıktıları | : | Elektromanyetik uyumluluk kavramlarını anlar. Statik yük üretimini ve korunma yöntemleri öğrenir. Düşük ve yüksek frekanlardaki bağlaşım mekanizmalarını ayırt edebilir. Elektromanyetik ekran ve filitre tasarlar. EMU düzenlemelerini, testlerini ve ölçmelerini öğrenir. |
| Dersin içeriği | : | Elektromanyetik Uyumluluğa (EMU) giriş, Elektromanyetik (EM) alan kuramını hatırlatılması, Elektromanyetik girişim (EMI) kaynakları, Elektrostatik boşalma, Ekranlama kuramı ve uygulamaları, Topraklama, Kablolama, EMI Filtreleri, EMU düzenlemeleri ve testleri, Frekans planlaması. |
| Kaynaklar | : | 1)Ott H.W., Noise reduction techniques in electronic systems, John Wiley & Sons, 1988.; 2) Kodali V. Prasad, Engineering Electromagnetic Compatibility: Principles, Measurements, Technologies, and Computer Models, John Wiley & Sons, 2001.; 3) Paul C., Introduction to Electromagnetic Compatibility, John Wiley & Sons, 1992.; 4) www.egr.msu.edu/em/research/goali/notes; 5) Saka B., ELE 707: EMU ders notları. |
| Haftalar | Konular |
|---|---|
| 1 | EMU kavramları ve tanımlar. |
| 2 | EM alan kuramı kavramları, EMU birimleri, ışıma ve frekans spektrumu. |
| 3 | Doğal ve insan yapımı elektromanyetik girişim kaynakları. |
| 4 | Elektrostatik boşalma (ESD), statik yük birikimi, ESD önlemleri. |
| 5 | Düzlem dalga ekranlama teorisi ve ekranlama etkinliği. |
| 6 | Yüksek ve düşük empedans alanları, pratik ekranlama problemleri ve testleri. |
| 7 | Topraklama |
| 8 | Kapasitif bağlaşım, endüktif bağlaşım, kablo ekranlaması. |
| 9 | Ara sınav |
| 10 | EMI Filtreleri, pasif elemanlar, filtre kuramı ve karakteristikleri, ABCD parametreleri. |
| 11 | Toplu elemanlı EMI filtreleri, dağıtık elemanlı EMI filtreleri |
| 12 | EMU düzenlemeleri ve standartları. |
| 13 | EMU test ortamları ve ölçmeler. |
| 14 | Frekans planlaması |
| 15 | Genel Sınav |
| 16 | Genel Sınav |
| Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
|---|---|---|
| Devam | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
| Ödevler | 0 | 0 |
| Sunum | 0 | 0 |
| Projeler | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 |
| Genel sınav | 1 | 60 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
| Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Süre (saat) | Toplam iş yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 1 | 3 | 3 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb.) | 14 | 9 | 126 |
| Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Ödevler | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlara Hazırlanma Süresi | 0 | 0 | 0 |
| Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 63 | 63 |
| Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 63 | 63 |
| Toplam iş yükü | 31 | 141 | 297 |
| Program yeterlilikleri | Katkı düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1. | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında en üst düzeyde bilgi sahibidir. | |||||
| 2. | Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir. | |||||
| 3. | Bilimsel literatürü ve alanındaki en son gelişmeleri takip eder, edindiği bilgilerin eleştirel analizini, sentezini, değerlendirmesini yapar ve araştırmalarında etkin biçimde kullanır. | |||||
| 4. | Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir. | |||||
| 5. | Özgün araştırma gerektiren projeleri tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası projelerde liderlik yapabilir. | |||||
| 6. | Bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | |||||
| 7. | Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar. | |||||
| 8. | Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir ve topluma aktarır. | |||||
1: En düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok yüksek