Zorunluluk |
: |
Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) |
: |
- |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
- |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım, Soru-Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı |
: |
Modern anahtarlamalı güç kaynaklarının çalışma prensipleri ve tasarımı konusunda Yüksek Lisans öğrencilerini bilgilendirmekte ve onlara çeşitli endüstriyel uygulamalarda sistem seçimi yeteneği kazandırmaktadır. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
Dersi başarıyla bitiren bir öğrenci Anahtarlamalı güç kaynaklarını (AGK) tanır ve sınıflandırır, Karşılaştığı bir sistem için en uygun AGK seçimi ve tasarımını yapabilir, Değişik topolojilerin birbirine göre avantaj ve dezavantajlarını bilir, Derste öğrendiği teknikleri ve algoritmaları gerçek hayattaki endüstriyel uygulamalarda kullanabilir, AGK alanında güncel gelişmeleri takip edip anlayabilecek bilgi ve vizyona sahip olur. |
Dersin içeriği |
: |
Giriş - Doğrusal güç kaynakları ile anahtarlamalı güç kaynaklarının karşılaştırılması, şebekeden izole bir anahtarlamalı güç kaynağının işlevsel devre blokları, Temel, anahtarlamalı tipte DA/DA çevirgeçler, Anahtarlamalı güç kaynağı (AGK) devre topolojileri. Anahtarlamalı güç kaynağı manyetik devre tasarımı (bobin ve transformatör), AGK denetim metodları, Yumuşak anahtarlama metodları, Çok çıkışlı güç kaynakları, Elektromanyetik uyumluluk hususları, Anahtarlamalı güç kaynağı uygulamaları. |
Kaynaklar |
: |
Pressman, Switching Power Supply Design, 2nd Ed., Mc Graw Hill.; Mohan, Undeland and Robbins, Power Electronics: Converters, Applications, and Design, 3rd Ed., John Wiley and Sons (Ch.7, Ch.10 and Ch.30).; Vithayathil, Power Electronics : Principles and Applications, Mc Graw-Hill. Brown, Practical Switching Power Supply Design, Academic Press Inc.; Billings, Switch Mode Power Supply Handbook, Mc Graw Hill.; Unitrode (TI) Power Supply Design Seminar Notes.; ON Semiconductors Switchmode Power Supply Reference Manual, 1999.; Phillips Semiconductors, `Power Semiconductor Applications, Application Notes; Fundamentals of Power Electronics, Lecture Notes, Erickson. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar |
Konular |
1 |
Giriş - Doğrusal güç kaynakları ile anahtarlamalı güç kaynaklarının karşılaştırılmaşı. Şebekeden izole bir anahtarlamalı güç kaynağının işlevsel devre blokları. |
2 |
Temel, anahtarlamalı tipte DA/DA çevirgeçler - Çalışma Prensipleri |
3 |
Anahtarlamalı güç kaynağı devre topolojileri (AGK) - Çalışma Prensipleri |
4 |
AGK - Tasarım Kriterleri |
5 |
AGK - Örnek Problemler |
6 |
AGK Manyetik Devre Tasarımı - Manyetik Çekirdeklerin Özellikleri |
7 |
AGK Yüksek Frekans Bobin ve Transformatör Tasarımı |
8 |
AGK Kontrol Metodları (Gerilim ve Akım Modu Denetim) |
9 |
AGK Kapalı Döngü Kontrolu |
10 |
Ara sınav |
11 |
Elektromanyetik Uyumluluk Hususları |
12 |
Çok Çıkışlı AGK Uygulamaları, Yumuşak Anahtarlama Metodları |
13 |
Örnek Sistemler - 1 (Mikroevirgeçler) |
14 |
Örnek Sistemler - 2 (Sayısal Denetimli AGK Tasarımı) |
15 |
Genel Sınav |
16 |
Genel Sınav |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında en üst düzeyde bilgi sahibidir. | | | | | |
2. |
Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir. | | | | | |
3. |
Bilimsel literatürü ve alanındaki en son gelişmeleri takip eder, edindiği bilgilerin eleştirel analizini, sentezini, değerlendirmesini yapar ve araştırmalarında etkin biçimde kullanır. | | | | | |
4. |
Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir. | | | | | |
5. |
Özgün araştırma gerektiren projeleri tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası projelerde liderlik yapabilir. | | | | | |
6. |
Bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | | | | | |
7. |
Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar. | | | | | |
8. |
Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir ve topluma aktarır. | | | | | |